Comunicat de presă    21 martie 2023 

Deniz Constantin: “Curatoarea vine mâine” – pictură

Vernisajul expoziției de pictură Deniz Constantin: “Curatoarea vine mâine” are loc in București, joi  23 martie, la ora 18 –  într-un spațiu privat din str. Intrarea Bitolia nr 40, în zona Dorobanti. Generos cu cele patru nivele de expunere, spațiul este în tatonări, în perspectiva indecisă de a deveni galerie? artist-run? atelier? casă de artist neconvențional?

 

Fondul de peste 50 de lucrări pe simeză (“plus alte 40 în beci!!!” după cum anunță cu abandon artistul) reunește lucrări de dată recentă, în ulei pe pânză și colaj, precum și câteva lucrări de început. Parcursul expoziției, compus ca un hyper-turat și multi-color playlist vizual de greatest hits, oferă un scan social și personal tragi-comic, o citire prin lentilă roz a lumii în care trăim, adesea neatenți și însingurați.

 

In ultimii ani, Deniz Constantin a devenit discret-cunoscut în mediile alternative ale scenei de artă contemporană bucureștene, expoziția de față fiind prima care se deschide către un public extins, de specialiști, colecționari și privitori-iubitori de artă. Titlul insolit-ironic al expoziției, ales chiar de Deniz, semnalează, ludic, voita autonomie de lucru a artistului doritor să fie factotum, cât mai puțin însoțit de atributele clasice ale practicii curatoriale.

 

Deși este, în cea mai mare parte, propriul inventator, dirijor și organizator de concept și auto-finanțare al actualei expoziții, artistul a integrat în demersul său o dublă colaborare, făcând echipă flexibilă cu Ruxandra Balaci, directorul-artistic fondator al MNAC, care l-a consiliat în selecția lucrărilor, și, prin agenția artMoves, cu Gabriela Massaci, care a susținut agenda de management și comunicare a proiectului.

 

Rezultatul, negociat pas cu pas, este o expoziție cu o energie irezistibilă, care păstrează intactă efervescența și spontaneitatea ireverentă care sunt marca artistului, punctând totodată resorturile de valoare și de conectare la istoria artei contemporane pe care pictura praticată de  Deniz Constantin le înglobează în mod semnificativ.

 

Melting pot de Basquiat, Van Dongen, Kippenberger, Comanescu, surrealism gen Carrington, grotesc expresionist gen Munch, gluma pop gen Simionoiu, energii de Gojira, Ovia, Artaud sau Dezarticulat – asimilări recognoscibile sau nu, asumate explicit sau nu dar prelucrate într-o altă dimensiune – constituie playlist-ul lui Deniz Constantin.

 

La cocktail participă și kitsch-ul de context, both glammy & trashy, distorsiunea, reciclarea a tot ce-i place, deruta, comemorarea ironică, sublimarea însingurării și a anxietății prin reprezentare. Din acest BIG MIX (de DJ vizual) emană o energie strong, singulară, enjoyable sau suferindă – marca Deniz.” ​​​​​​​(Ruxandra Balaci)

 

Tehnica pe care o folosesc se bazează mult pe accident și pe spontaneitate. Nu încerc să fac ceva șlefuit, îl las pe privitor cu minimul esențial și încerc să îl aduc în zona mea de umor prin calambururi de culoare, ca apoi să completeze “detaliile” prin ochiul minții.”  (Deniz Constantin)

 

Născut la București în 1984, Deniz a studiat sociologia la Universitatea din Zurich (2003-2007) și a lucrat apoi o perioadă în publicitate și marketing digital precum și ca bucătar. Explorator și în mare parte auto-didact, și-a descoperit pasiunea pentru pictură în timpul unui voiaj prelung în estul Asiei, în 2017 – 2020. A urmat apoi cursuri de pictură clasică la Barcelona (2021), parcurgând însă convergent varii influențe artistice, prin post-impresionism, abstract, realism – până la art brut. În prezent este exclusiv pictor, având la activ trei expoziții anterioare la București și Chișinău, curatoriate de Eugen Rădescu (The solo is the only reason aliens haven’t destroyed earth yet, 2021 și Ferma animalelor, 2021) și de Bogdan Bălan (Billionaires, stay în space! 2022). Pictura sa, exuberantă cromatic, cu ecouri din fovism și naivi, reflexivă sub aparența sa caricaturală, tratează cu umor incisiv idei și obsesii personale precum visul, capitalismul, războiul, bătrânețea, relațiile de dominație sau solitudinea marilor aglomerări umane. In prezent, artistul nu se regăsește în portofoliul unei galerii anume, fiind interesat de spațiile de expunere alternative. Trăiește și lucrează la București.

 

Expoziția “Curatoarea vine mâine” este deschisă timp de o lună în spațiul din Intrarea Bitolia nr 40, București, în perioada 23 martie – 20 aprilie 2023 iar după vizionarea-vernisajul care este deschisă public, expoziția poate fi vizitată zilnic între orele 15 – 20, cu un telefon în prealabil la 0751 233 399

 

în anexe: invitație eveniment  |  CV & artist statement  |  imagini lucrări

Anexa_CV  artist & statement

Deniz Constantin [n.1984, București, RO]

2003 – 2007, studii de sociologie la Universitatea din Zurich

2006 – 2017, parcurs profesional în publicitate și marketing digital, cu incursiuni într-o posibilă carieră de bucătar

2017 – 2020, călatorie în Asia de est / Thailanda, unde și-a descoperit pasiunea pentru pictură

2021 – 2022, studii de pictură realistă la  Barcelona Academy of Art

2021, expoziție personală The solo is the only reason aliens haven’t destroyed earth yet,  la Apolo 111, Bucureșticurator Eugen Rădescu

2021, expoziție personală Ferma animalelor, la ArtHub, curator Eugen Rădescu

2022, expoziție personală Billionaires, stay in space!, la Zpatiu / Chișinău, curator Bogdan Bălan

2023,  expoziție personală Curatoarea vine mâine, în București, Bitolia 40, consiliere Ruxandra Balaci

Trăiește și lucrează în București.

Când pictez încerc să mă simt bine și de multe ori mi se întâmplă să râd în timp ce pictez. Lucrările mele corespund umorului meu propriu, în care încerc o abordare anume asupra socialului, o resemantizare mai degrabă decât o judecată de valoare.

 

Întotdeauna am în vedere că acolo unde sunt ironic să fiu și auto-ironic, iar dacă devin sarcastic să o fac cu dragoste pentru subiect.

 

Multe din ideile mele provin din obsesii personale, propriile vise, capitalismul, războiul, bătrânețea, relații de dominație, petreceri.

 

Tehnica pe care o folosesc se bazează mult pe accident și pe spontaneitate. Nu încerc să fac ceva șlefuit, îl las pe privitor cu minimul esențial și încerc să îl aduc în zona mea de umor prin calambururi de culoare, ca apoi să completeze “detaliile” prin ochiul minții. Tocmai de aceea s-ar putea spune că fac o pictură din familia artei brute, cu o doză de stilistică naivă – asta îmi permite să epuizez potențialul picturii ca pictură, și să nu rămân într-o zona a ilustrației.

 

Peste orice, dacă am reușit să transform angoasele și obsesiile mele într-o imagine voioasă, atât pentru mine cât și pentru privitor, consider că am câștigat.

 

Deniz Constantin, martie 2023